Bottas ovládl Baku 2019: dvojité vítězství Mercedesu a nezvykle klidná Velká cena Ázerbájdžánu

Mercedes potvrzuje nadvládu v Baku
Valtteri Bottas si 28. dubna 2019 dojel v ulicích Baku pro suverénně působící vítězství, které umocnila druhá příčka Lewise Hamiltona. Nezvykle tichá Velká cena Ázerbájdžánu se obešla bez výjezdu safety caru a přinesla čtvrté dvojité vítězství Mercedesu ve čtyřech úvodních závodech sezony – rarita, která po zimě plné chval na Ferrari působila skoro provokativně.
Bottas vyrazil z pole position (1:40,495 v kvalifikaci) a prvních 11 kol čistě kontroloval tempo. Hamilton se dočasně dostal do čela ve 12. kole během rozhozeného pořadí po pit stopech, jenže skutečný obraz závodu se ukázal až vzápětí: Charles Leclerc, který startoval na středně tvrdé směsi, protáhl první stint a převzal vedení od 13. do 31. kola. Jakmile se vrátil na boxovou uličku, převzala vládu opět stříbrná auta a už ji nepustila.
Cílem projel Bottas v čase 1:31:52,942 s náskokem 1,524 sekundy před Hamiltonem. Třetí Sebastian Vettel ztratil 11,739 sekundy, čtvrtý Max Verstappen 17,493 sekundy. Leclerc, který byl nejrychlejší v trénincích, musel po dlouhém prvním stintu a pozdější zastávce vzít páté místo – a aspoň si spravil chuť nejrychlejším kolem závodu a bonusem do šampionátu.
Baku je obvykle synonymem chaosu, únikových zón a pohotovosti safety caru. Tentokrát nic z toho. Piloti si hlídali gumy, brzdové teploty i svou trpělivost. V přímkách rozhodovala síla motoru a nízký přítlak, v hradebních pasážích zase jistota na brzdách a přilnavost na zadní nápravě. Mercedes měl vše v lepší rovnováze než soupeři.
Strategie, které rozhodly
Klíč byl jednoduchý: jeden pit stop u většiny pole. První čtyřka ze startu – Bottas, Hamilton, Vettel a Verstappen – jela klasiku soft–medium, přezouvala kolem první třetiny závodu a pak jen chránila gumy i brzdy. Leclerc, vyřazený z boje o pole po sobotní chybě v úzkém „castle“ úseku, šel opačnou cestou. Start na středně tvrdé směsi mu otevřel dveře k vedení a čisté trati. Jenže právě v závěru, kdy nasadil měkké, nedokázal tempo čela zopakovat a ztrácel. Pozdní zastávka mu ale přinesla nejrychlejší kolo a jeden bod navíc – cenná náplast po jinak nadějném víkendu.
Ferrari obecně vypadalo rychle na rovinkách, ale ve středně rychlých a pomalých zatáčkách ztrácelo, hlavně v zahřívání gum. Vettel odjel bezchybně, jenže na Mercedes chyběl kousek přilnavosti při výjezdech. Red Bull s Verstappenem nasadil konzervativní přístup, dlouhodobě držel stabilní tempo a bez větších dramat vzal čtvrtou příčku.
Za elitními týmy se zrodil víkend podle gusta Racing Pointu. Sergio Pérez znovu potvrdil, že Baku mu sedí, a dojel šestý. Lance Stroll doplnil týmové body. McLaren bral dvojité body díky sedmému Carlose Sainze a osmému Landu Norrisovi – vzácný okamžik čistého výkonu bez provozních zádrhelů. A Kimi Räikkönen? Ten i přes start z boxové uličky, způsobený technickými trablemi po sobotě, dojel desátý a udržel stoprocentní bodovou sérii sezony.
Start závodu proběhl nezvykle uhlazeně. Hamilton se přiblížil už v první zatáčce, ale Bottas si uhlídal vnitřní stopu a nenechal se rozhodit. V dalším průběhu se oba Mercedesy udržovaly v rozmezí dvou sekund. Když bylo potřeba, Bottas přidal na rovince, Hamilton zase tlačil ve druhém sektoru. Byla to týmová šachová partie bez risku – s jasným cílem pojistit si další 1–2.
V šampionátu to znamenalo jediné: po čtyřech závodech vede Bottas o jediný bod před Hamiltonem. A možná ještě důležitější je odstup v Poháru konstruktérů. Čtyři závody, čtyři dvojitá vítězství – to je polštář, který dává Mercedesu luxus klidu při ladění novinek. Ferrari bude muset reagovat rychle, protože každé další „stříbrné“ 1–2 prodlužuje náskok do rozměrů, které se špatně dohánějí.
Jak to vypadalo v cíli? Takhle:
- Valtteri Bottas (Mercedes)
- Lewis Hamilton (Mercedes)
- Sebastian Vettel (Ferrari)
- Max Verstappen (Red Bull)
- Charles Leclerc (Ferrari) – nejrychlejší kolo
- Sergio Pérez (Racing Point)
- Carlos Sainz (McLaren)
- Lando Norris (McLaren)
- Lance Stroll (Racing Point)
- Kimi Räikkönen (Alfa Romeo)
Baku tentokrát nehrálo na chaos, ale na čistotu a preciznost. A v tom je současný Mercedes nejsilnější. Bottas neslyšně, ale nekompromisně obhájil pole po pole, přežil tlak týmu i soupeře a večer si připsal druhou výhru v sezoně. Šampionát díky tomu získal zajímavou zápletku: bitva uvnitř Mercedesu začíná mít jasné obrysy a Ferrari zatím hledá, jak do ní znovu vstoupit.