Bottas ovládl Baku 2019: dvojité vítězství Mercedesu a nezvykle klidná Velká cena Ázerbájdžánu

Bottas ovládl Baku 2019: dvojité vítězství Mercedesu a nezvykle klidná Velká cena Ázerbájdžánu zář, 21 2025

Mercedes potvrzuje nadvládu v Baku

Valtteri Bottas si 28. dubna 2019 dojel v ulicích Baku pro suverénně působící vítězství, které umocnila druhá příčka Lewise Hamiltona. Nezvykle tichá Velká cena Ázerbájdžánu se obešla bez výjezdu safety caru a přinesla čtvrté dvojité vítězství Mercedesu ve čtyřech úvodních závodech sezony – rarita, která po zimě plné chval na Ferrari působila skoro provokativně.

Bottas vyrazil z pole position (1:40,495 v kvalifikaci) a prvních 11 kol čistě kontroloval tempo. Hamilton se dočasně dostal do čela ve 12. kole během rozhozeného pořadí po pit stopech, jenže skutečný obraz závodu se ukázal až vzápětí: Charles Leclerc, který startoval na středně tvrdé směsi, protáhl první stint a převzal vedení od 13. do 31. kola. Jakmile se vrátil na boxovou uličku, převzala vládu opět stříbrná auta a už ji nepustila.

Cílem projel Bottas v čase 1:31:52,942 s náskokem 1,524 sekundy před Hamiltonem. Třetí Sebastian Vettel ztratil 11,739 sekundy, čtvrtý Max Verstappen 17,493 sekundy. Leclerc, který byl nejrychlejší v trénincích, musel po dlouhém prvním stintu a pozdější zastávce vzít páté místo – a aspoň si spravil chuť nejrychlejším kolem závodu a bonusem do šampionátu.

Baku je obvykle synonymem chaosu, únikových zón a pohotovosti safety caru. Tentokrát nic z toho. Piloti si hlídali gumy, brzdové teploty i svou trpělivost. V přímkách rozhodovala síla motoru a nízký přítlak, v hradebních pasážích zase jistota na brzdách a přilnavost na zadní nápravě. Mercedes měl vše v lepší rovnováze než soupeři.

Strategie, které rozhodly

Klíč byl jednoduchý: jeden pit stop u většiny pole. První čtyřka ze startu – Bottas, Hamilton, Vettel a Verstappen – jela klasiku soft–medium, přezouvala kolem první třetiny závodu a pak jen chránila gumy i brzdy. Leclerc, vyřazený z boje o pole po sobotní chybě v úzkém „castle“ úseku, šel opačnou cestou. Start na středně tvrdé směsi mu otevřel dveře k vedení a čisté trati. Jenže právě v závěru, kdy nasadil měkké, nedokázal tempo čela zopakovat a ztrácel. Pozdní zastávka mu ale přinesla nejrychlejší kolo a jeden bod navíc – cenná náplast po jinak nadějném víkendu.

Ferrari obecně vypadalo rychle na rovinkách, ale ve středně rychlých a pomalých zatáčkách ztrácelo, hlavně v zahřívání gum. Vettel odjel bezchybně, jenže na Mercedes chyběl kousek přilnavosti při výjezdech. Red Bull s Verstappenem nasadil konzervativní přístup, dlouhodobě držel stabilní tempo a bez větších dramat vzal čtvrtou příčku.

Za elitními týmy se zrodil víkend podle gusta Racing Pointu. Sergio Pérez znovu potvrdil, že Baku mu sedí, a dojel šestý. Lance Stroll doplnil týmové body. McLaren bral dvojité body díky sedmému Carlose Sainze a osmému Landu Norrisovi – vzácný okamžik čistého výkonu bez provozních zádrhelů. A Kimi Räikkönen? Ten i přes start z boxové uličky, způsobený technickými trablemi po sobotě, dojel desátý a udržel stoprocentní bodovou sérii sezony.

Start závodu proběhl nezvykle uhlazeně. Hamilton se přiblížil už v první zatáčce, ale Bottas si uhlídal vnitřní stopu a nenechal se rozhodit. V dalším průběhu se oba Mercedesy udržovaly v rozmezí dvou sekund. Když bylo potřeba, Bottas přidal na rovince, Hamilton zase tlačil ve druhém sektoru. Byla to týmová šachová partie bez risku – s jasným cílem pojistit si další 1–2.

V šampionátu to znamenalo jediné: po čtyřech závodech vede Bottas o jediný bod před Hamiltonem. A možná ještě důležitější je odstup v Poháru konstruktérů. Čtyři závody, čtyři dvojitá vítězství – to je polštář, který dává Mercedesu luxus klidu při ladění novinek. Ferrari bude muset reagovat rychle, protože každé další „stříbrné“ 1–2 prodlužuje náskok do rozměrů, které se špatně dohánějí.

Jak to vypadalo v cíli? Takhle:

  1. Valtteri Bottas (Mercedes)
  2. Lewis Hamilton (Mercedes)
  3. Sebastian Vettel (Ferrari)
  4. Max Verstappen (Red Bull)
  5. Charles Leclerc (Ferrari) – nejrychlejší kolo
  6. Sergio Pérez (Racing Point)
  7. Carlos Sainz (McLaren)
  8. Lando Norris (McLaren)
  9. Lance Stroll (Racing Point)
  10. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo)

Baku tentokrát nehrálo na chaos, ale na čistotu a preciznost. A v tom je současný Mercedes nejsilnější. Bottas neslyšně, ale nekompromisně obhájil pole po pole, přežil tlak týmu i soupeře a večer si připsal druhou výhru v sezoně. Šampionát díky tomu získal zajímavou zápletku: bitva uvnitř Mercedesu začíná mít jasné obrysy a Ferrari zatím hledá, jak do ní znovu vstoupit.