Konec Ricciarda v Red Bullu: Další ztráta pro tým a otázky kolem strategie

Konec jedné éry: Ricciardo opouští Red Bull potřetí
Zprávy, že Daniel Ricciardo končí v týmu Red Bull Racing RB, ve světě Formule 1 pořádně zarezonovaly. Ještě pár měsíců před tím se spekulovalo, že právě Ricciardo by mohl být tím, kdo nakonec nahradí Péreze v hlavním týmu, ale všechno je jinak. Ricciardova role se rozplynula a v září 2024 australský jezdec definitivně opustil nejen kokpit RB, ale nejspíš i špičku motorsportu. Důvod? Nepřesvědčivé výkony a jasně lepší forma jeho týmového kolegy Yukiho Tsunody.
Ricciardovi vystavil stopku sám tým několik měsíců před koncem smlouvy – nahradil jej mladý Novozélanďan Liam Lawson. A to i přesto, že Ricciardo dokázal letos bodovat v pěti závodech a stáhl si i nejlepší výsledek v Miami Sprintech, kde skončil čtvrtý. Jenže na pozadí čísel byly útržky: další závody, kde nezvládl navázat na výsledek, a propad ve vnitřním žebříčku týmu.

Ricciardova stopa v F1 a spory v Red Bullu
Napětí bylo cítit už od prvních závodů sezony. Ricciardo, který za 14 sezon v F1 získal osm vítězství a přes 1300 bodů, prostě nedokázal vytěžit maximum z aktuální techniky. Jeho loučení přišlo v Singapuru, kde symbolicky zajel nejrychlejší kolo závodu, ale v cíli byl až osmnáctý. Přestože klasickou rozlučku s fanoušky nestihl, v zákulisí bylo jasné, že tohle je konečná.
Red Bull i přes to ocenil jeho zkušenosti a vliv na atmosféru týmu, což ostatně není málo – Ricciardo býval v paddocku známý jako ten, co umí držet dobrou náladu i v krizových chvílích. Jenže Formule 1 je byznys tvrdý, rychlý a bez slitování. Spekulované přesunutí k Sauber/Audi, kteří míří do F1 na plno, zůstalo pouze možností na papíře. Sám Ricciardo se údajně nikdy k jednáním nedostal. Hovoří se, že si potřebuje srovnat priority. A tak zatímco mladý Lawson dostává šanci, Ricciardo obrací list a pouští se do vlastní značky rosé vína. Motorsport mění za úplně jiný styl života.
Tato změna každopádně odhalila několik slabin v systému Red Bullu. Kritici rychle rozebrali, jestli tým nepodcenil včasný vývoj mladých jezdců, nebo proč dává šanci právě Lawonovi před dalším talentem, který roste v juniorských strukturách. Pravidelné výměny jezdců uprostřed sezony nejsou bez vedlejších efektů a diskuse o dlouhodobé, funkční driver akademii znovu zesílily. Na Ricciardovu kariéru v F1 se v číslech jen tak nezapomene: 8 vítězství, 32 pódií a 258 odjetých závodů. Teď se ale díváme do jiného světa, kde už Daniel nebude bojovat o body, ale spíš o místo na vinném trhu.