Odchod generálního ředitele Stellantis Carlose Tavaresa: Proč tržby a příjmy firmy klesají
pro, 3 2024Nečekaný odchod: Rezignace Carlose Tavaresa
Generální ředitel automobilového giganta Stellantis, Carlos Tavares, nedávno oznámil svou rezignaci, čímž překvapil nejen samotný podnik, ale i celou automobilovou komunitu. Stellantis vznikl po sloučení dvou významných automobilových společností PSZ a FCA a dnes spravuje ikonické značky jako Jeep, Chrysler, Dodge a mnoho dalších. Navzdory úspěšnému spojení těchto gigantů však firma v poslední době hasí jeden požár za druhým. Tavares opouští pozici v době, kdy Stellantis čelí významnému poklesu prodeje a příjmů, což vedlo k otázkám, proč je na tom automobilka tak špatně.
Propad prodejů a příjmů: Kde je problém?
Ve třetím čtvrtletí roku 2024 Stellantis hlásil až 27% pokles tržeb a 20% pokles dodávek automobilů ve srovnání s předešlým rokem. Výrazný podíl na tomto poklesu měla Severní Amerika, kde došlo k 36% snížení zásilek. Tato čísla jsou alarmující zvláště proto, že Severní Amerika je tradičně považována za jeden z nejsilnějších trhů společnosti. Snížený zájem zákazníků o nové vozy byl z velké části způsoben vysokými zásobami u dealerů a pomalým odbytem aut, což znamená, že mnoho vozů zůstává nedotčených. Letos se prodalo o 170 000 aut v regionu méně.
Plány na zlepšení a optimismus navzdory situaci
Finanční ředitel Doug Ostermann zdůraznil, že společnost již pracuje na řešení těchto operativních výzev, především na snížení zásob v USA. Od června do října 2024 se podařilo snížit úroveň zásob o více než 80 000 kusů a do listopadu 2024 plánuje snížit zásoby o dalších 100 000 kusů. Tato opatření by měla pomoci uvolnit trhy a povzbudit poptávku.
Kromě toho Stellantis zaměřil svůj pohled na zlepšení cenové dostupnosti vozů. Zvyšující se technologická složitost vozidel vedla k vyšším nákladům, kvůli nimž se nové vozy staly méně dostupnými pro obvyklé kupce. Stellantis plánuje zavést lepší prodejní strategie pro dealery, nabídnout pobídky na starší modely a snížit počáteční ceny pro modely roku 2025. Tímto chce společnost přilákat širší okruh zákazníků.
Nová modelová ofenzíva a inovace
Automobilka se v současnosti nachází v období přechodů, a to díky produktovým vylepšením a redukci zásob. Do roku 2024 plánuje firma uvést na trh zhruba 20 nových modelů. Mezi ty nejvýznamnější patří zcela nový Citroën C3 a Peugeot 3008, které byly již v nedávné době přijaty s nadšením. Tato strategie by mohla pomoci zvýšit prodeje a vrátit firmu zpět na dráhu růstu.
Kromě toho důraz na udržitelnost zůstává klíčovým bodem strategického plánu Stellantis, nazvaného Dare Forward 2030. Tento plán si klade za cíl dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2038, což je ambiciózní cíl, který je v souladu s rostoucím globálním důrazem na environmentální odpovědnost.
Výhled do roku 2025 a dále
Navzdory současným problémům Ostermann vyjádřil optimismus ohledně budoucnosti společnosti. Společnost doufá v obratu trhu během roku 2025 a v to, že nové modely a pružné strategie zlepší její pozici na globálním trhu. V plánu je i posílení digitální transformace a posunutí firmy směrem k novým technologiím a ekologičtějším vozidlům.
I když je situace náročná, Stellantis je plný odhodlání vypořádat se s výzvami a vrátit se na špičku automobilového průmyslu. Firma se snaží nejen reagovat na aktuální potíže, ale také plánovat dlouhodobě, s cílem udržet se mezi lídry na trhu i v následujících letech.